Zien hoeveel mensen op je website komen is handig om te weten, daarom gebruik ik Google Analytics al jaren op alle websites die ik maak. Maar Google Analytics biedt meer mogelijkheden om meer te halen uit je website, dus dacht ik “Hoog tijd om de Google Analytics Academy te volgen”!
Sinds 2011 gebruik ik al Google Analytics om het aantal bezoekers bij te houden van de websites die ik ontwikkel. Dat is in de basis leuk en interessant om te zien. Met Google Webmaster Tools check ik vervolgens of de website goed geïndexeerd is en/of welke verbeteringen een website nodig heeft voor een nog betere ranking in zoekmachines zoals Google en Bing.
Alhoewel ik altijd al de diverse opties en mogelijkheden zag, had ik me er tot nu toe niet echt in verdiept. GA is namelijk best complex en er zijn gewoon veel mogelijkheden. Het leek me echter toch goed om uit te zoeken wat allemaal mogelijk is met Google Analytics. Bijvoorbeeld hoe je doelen kunt instellen om te meten waar bezoekers in een webshop stranden, bijvoorbeeld in het bestelproces. Maar ook waar en wanneer bezoekers je website verlaten via links naar externe websites.
Daarom heb ik de Google Academy gevolgd om mijn kwalificatie voor individuen (IQ) te halen (zoals Google dat noemt). Ik heb inmiddels de volgende certificaten behaald:
- Google Analytics voor beginners
- Google Analytics voor gevorderden
De volgende stap is Tag manager en Google Adwords.